“Blogs as a Student Content Management System” ist der Titel eines Artikels von Rick Musser und Staci Martin-Wolfe, in dem sie berichten, wie news students der University of Kansas School of Journalism auf das Onlinepublizieren vorbereitet werden. Früher wurde ihnen Dreamweaver nahegebracht, mit der Folge, dass sich die Studenten überfordert fühlten: Dreamweaver proved to be too much program for the generic journalism student.
In der Folge wurde nach einem CMS gesucht, dass die umfangreichen Ansprüche der Universität erfüllen könnte. Es ging ein Angebot für die Einrichtung des (mir bislang unbekannten) CMS namens Ingeniux ein, das mit Einrichtungskosten von 50.000 Dollar allerdings den zur Verfügung stehenden Finanzrahmen weit sprengte.
Die gefundene Lösung deutet sich schon dezent im Titel des Artikels an:
It was then that a light went on for us. Weblogs were, in fact, small content management systems. A Weblog (now more commonly known as a blog) was simply a Web-based publication system. Granted, blogs usually consisted of periodic articles (normally in reverse chronological order) that were more journal entries than news stories. But, we reasoned, there was no reason that blogging software couldn’t be used to do text, photo, audio, and video news. Since we first addressed the problem in 2004, events in the world of blogging have proved us more right than we could have ever known.
Schließlich werden noch Pro und Contra der jeweiligen Lösungen aufgeführt. Ich erlaube mir hier ein etwas ausführlicheres Zitat:
Pro Blog:
- Free or cheap
- Learn in steps (text, then images, then video)
- Index and archive functions are built in to the system and allow for easier grading and assignment management
- Accessible off campus
- All assignments are published for the world to see
- Students have an opportunity to receive feedback from sources, professors, and other students
- Offers faculty and staff the ability to expand and customize functionality with third-party plug-ins
- Open source provides development community support and frequent upgrades
- Variety of systems to choose from
- Students can focus on producing content instead of worrying about technical details of building a complex Web page
- Blogging software is often updated with new features and functionality, so many of shortcomings may soon be gone
Contra Blog:
- Little or no design customization
- Software bugs can sometimes require technical monitoring and patching
- More administration required for faculty and technical staff
- Stigma of “Blogging” can cause faculty apprehension
- No gatekeepers for student work; stories can be published with typos and errors
- Limited formal or consistent technical support
- Limited multimedia support without reliance on third-party plugins
- Faculty or staff responsible for installation and upgrades
Nicht alle Punkte sind so eindeutig, wie sie hier aufgeteilt sind. Schritt für Schritt (erst Text, dann Bilder, dann…) kann auch mit anderen technischen Lösungen gearbeitet werden. Das Design von Blogs kann sehr wohl angepasst werden, und dass Studenten einfach so ohne Kontrolle publizieren können, gehört für mich eindeutig in die Pro-Kategorie. Insgesamt aber ein lesenswerter Einblick in die Thematik “Blogs als CMS”. Mehr Informationen zum Projekt der University of Kansas School of Journalism gibt es im dazugehörigen Techblog Input/Output.